Korisničko ime      Lozinka

Nemaš nalog? Registruj se

Profil

Opšte informacije

Ime i prezime

Marko Vuksa - Prodajna galerija Beograd, nov.2017.

Godina rođenja

1977. u Bgd

Fakultet

Primenjenih umetnosti u Bgd

Marko Vukša

 

Rođen 1977. u Beogradu. 2001. Diplomirao na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu . Majstorske radionice kod Koste Bogdanovića. Od 2016. radi kao docent, predmet Primenjeno vajarstvo, na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu.

Феномен линијског тока

 

 

Линија, када се покрене и (по)тече, затварајући се „у себе” обухвата простор, формирајући тродимензионални облик. Управо та могућност израза линије постаје изазов у најновијим делима Марка Вукше.

 

„Опростореност” линијског тока. Одјек лепоте линије, тактилности површине, енергије масе. Суптилност линије урезане у камену, али и оне обликоване у металу. Тактилност површине камена, челика, гвожђа, глине. Убедљивост сабијене енергије масе  „заробљене” у металу, која линијском току даје неочекивану снагу и изражајност. Изложена дела управо обелодањују фасцинацију уметника наизглед једноставним  елементом – линијом и њеним током. 

 

Крећући се кроз простор, на све четири стране света,  правећи угаона оформљења,  „линија” се, добро одмереним односима  њеног тока и масе, у Вукшиним радовима преображава у сасвим нов израз „отворене” скулптуре. 

 

Захватајући простор, та и таква „линија”, ужа или шира, од гвожђа или челика, добија нову обликовност и изражајност.

 

На темељу конструктивистичких новина са почетка 20. века и новог начина „конструисања” скулптуре којима су руски конструктивисти увели простор као битан чинилац, Марко Вукша вешто користи простор као обликовни елемент у својим скулптурама. Међутим, за разлику од конструктивиста, чије скулптуре интониране конструктивистичком логиком, имају дозу механицистичког духа, Вукшини радови поседују димензију присности, без обзира на то у ком материјалу су рађене. Том утиску, пре свега, доприноси обрада површине, али и начин кретања, односно простирања линије, који је у великој мери у духу кретања природне материје, са свим неправилностима и несавршеностима.

 

Иако по својим формалним обележјима блиске минималистичким скулптурама, али без њихове често потпуне обезличености, Вукшине скулптуре у металу не одишу техницистичком хладноћом минимализма, који се управо и јавио 60-их година 20. века у САД као реакција на апстрактни експрeсионизам.  Напротив, уметник са изузетном осетљивошћу ослушкује и прати „живот” линијског тока, покушава да га „оживи”, да му дâ елан и природност тока.

 

С друге стране,  на скулптурама у камену  присутна је уметникова тежња да блоковима камена дâ животност управо геометризованим, угаоним линијским токовима, чиме  природну неправилност и рустичност камена доводи у осмишљен облик.

 

Вукшине скулптуре у камену одају утисак „затеченог” стања камена и „догађања” на њему. Уметник на изванредан начин обзнањује првобитну лепоту камена, његову изворну изражајност, и тек веома промишљеним али потпуно сведеним танким линијским урезима уноси траг очигледне уметничке интервенције и поетике свог уметничког израза. 

 

Створено сагласје (наизглед) недирнуте текстуре камена и прецизно углачаних угаоних ивица блока камена, сведочи о пронађеној мери између истицања својстава самог материјала и уметничке интервенције. И то оне  мајсторски одмерене, која није нарушила суштину самог бића камена, већ је контрастом рустичности површине и правилности геометризованог цртежа у први план „извукла” неочекиваност суптилних нијанси боје, као и непредвидљивост структуре камена.

 

Безимености блока камена, урезујући пажљиво осмишљени линијски ток, уметник даје идентитет. 

 

„Обликујући” простор линијским током у металу, Марко Вукша ствара форме угаоних склопова крајње сведености, прочишћености али изузетне изражајности и животности. У његовим делима линија се претвара у масу која „тече”. Реч је о цртежу у простору, тачније о просторном цртежу у пуном значењу тог појма.

 

Без обзира на то да ли је реч о цртежу на маси (камена) или о цртежу од масе (гвожђа и челика), у најновијим делима Марка Вукше цртеж као феномен, али и као стање, остаје упечатљив по својој убедљивости израза.

 

 

 

  Др Рајка Бошковић

 

 

Otvorena izlozba - SCULPTURE DRAWING - Marka Vukse - Prodajna galerija Beograd

 

09.11 -  27.11.2017.god.

Nagrade

 

 

Dobitnik 9 nagrada i pohvala za skulpturu (Srbija, Francuska)

 

Samostalne izložbe

 

2001. Galerija Stara kapetanija, Zemun

2005. Galerija Singidunum, Beograd

          Narodni muzej, Galerija, Zaječar

          Gallery Den, Tokyo, Japan

          Dee’s Hall gallery, Tokyo, Japan

2006. Savremena galerija, Zrenjanin

2007. DOB, Galerija, Beograd

2009. Levendel - Bloch gallery, Ein Hod, Izrael

2010. Galerija SULUJ, Beograd

2011. Galerija Beogradske tvrđave, Kalemegdan, Beograd

2012. Galerija LADA, Beograd

          Galerija Stara kapetanija, Zemun

          NOVA galerija, Beograd

 

 

Skulptura u javnom prostoru

 

2001. siga, h 70cm, Sopotnica

2006. peščar, h 180cm, Park Gamzigradske banje

2008. bronza, l 70cm, Muzej rudarstva i metalurgije, Bor

          bronza, h 60cm, Muzej rudarstva i metalurgije, Bor

          granit, l 300cm, Changchun World Sculpture Park, Kina

          bronza, l 250cm, Changchun I S C Sculpture Park, Kina

          bronza, h 200cm, Changchun I S C Sculpture Park, Kina

2009. krečnjak, h 170cm, Muzej Macura, Novi Banovci

2011. drvo, h 200cm, Dom Kulture, Osečina

          krečnjak, l 70cm, Muzej Macura, Novi Banovci

2012. instalacija, h 500cm, Nature&Art project, Mikser festival, Beograd

          bronza, portret Rajka Čula, Prigrevica

          terakota, h 120cm, Beograd

          čelik, l 220cm, Park skulptura, Banja Junaković, Apatin   

2013. krečnjak, h 65cm, Narodni Muzej, Zaječar

2014. drvo, h 310cm, Ada Ciganlija, Beograd

          drvo, h 190cm, Ada Ciganlija, Beograd 

2015. aluminijum, 40x30cm, Mariot Hotel, Beograd

          aluminijum, 60x40cm, Biblioteka, Osečina

2017. drvo, h 10cm, Otawara Institute of Art and Culture, Japan

          drvo, l 80cm, Narodni Muzej, Zaječar 

 

 

Kolektivne izložbe i ostale aktivnosti

 

Izlagao na 150 kolektivnih izložbi, bijenala...(Srbija, Crna Gora, SAD, Slovenija, Rumunija, Albanija, Španija, Francuska, Kina, Nemačka, Austrija, Japan). Učesnik i organizator više umetničkih kolonija, simpozijuma i radionica  (Srbija, Crna Gora, Rumunija, Japan, Kina, Slovenija). Autorski projekti u Srbiji, Japanu, Sloveniji i Izraelu. Radovi u privatnim kolekcijama u Srbiji, Crnoj Gori, Kanadi, SADu, Francuskoj, Danskoj, Austriji, Japanu, Sloveniji, Kini.

Prodajna galerija Beograd

 

Kosancicev venac 19

Beograd, Srbija                                                                               

Tel/fax + 38 1 11 30 33 923

www.galerijabeograd.org

office@galerijabeograd.org

 

 

Marko Vuksa

 

vuksamarko@yahoo.com